Skrivet av: moanaforgus36 | mars 24, 2020

Vi lämnar Panama och seglar till Colombia

Colombia, Cartagena 23/3 🇨🇴

Seglingen från Linton Bay Marina tillbaka till Guna Yala/San Blas gick ganska bra. I början bidevind och när vi kunde gå mer OSO kunde vi släppa mer på skoten och dyningarna bromsade inte lika mycket. Men det kom in vatten vid skorstensgenomföringen till värmaren. Nåja den fick vi täta med ny sika när vi kom fram. Vi ankrade vid Lemon Cays och där hade vi bra internet. Harmonium var kvar i Linton eftersom de kom senare dit. Dagen därpå gick vi till en ögrupp lite längre österut till där vi träffade Peter och Angel på Providencia. Nu hade vi några sköna avslutande dagar mellan öarna i västra Guna Yala.

Tillsammans med Peter och Angel såg vi också ett lämpligt väderfönster den 12 – 13 mars för segling mot Isla Grande söder om Cartagena. Tidigare än vi tänkt oss. Men Coronaviruset började spöka mer och mer och det gäller att passa på om vädret verkar bra.

Eftersom det oftast blåser NO vindar och längre norrut ganska hårt så blir det dyningar även längre söderut. Nu skulle vinden enligt prognosen även vara N ibland och vår kurs skulle vara ONO.

Vi började förbereda inför seglingen och gick till Naragana en av de större byarna i Guna Yala. Fyllde vatten och köpte en del proviant. Kul att vandra runt i byn. Återigen är folket så vänliga. Vi blev kvar på ankring där över natten.

Nargana är en mer modern Guna-by. Här blandades traditionella hyddor med betonghus.

Här träffade vi trevlige Federico som hjälpte oss med matvaruinköpen. Och så hälsade vi på hemma hos honom och hans familj.

På morgonen efter gick vi till Green Island där vi träffade vi Harmonium med Phil och Krista. Kul att avsluta med ett par dagar med våra kära vänner.

Den vackra ankringen vid Green Island, San Blas.

Den 11/3 seglade upp till östra Holandes Cays och där träffar vi också Svan 40 Providencia.

Klockan 04.30 i månsken lägger vi loss för segling de 175 M mot Colombia och Isla Grande som vi hoppas nå. I början är seglingen mjuk. Snart seglar Providencia om oss, de startade 1 timme senare. Sista halvan av sträckan ökar vinden till 25 knop och seglingen blir tuffare i bidevinden med återkommande sjöar över däck.

Farten är glädjande, 6,2 knop sista halvan. Tror vi hade lite medström. Vi seglar också om Providencia. I huvudsak är strömmen västgående i karibiska havet. Men nära Panama vrider den och går mot ost.

På seglingen mot Colombia var vågorna för det mesta rätt ok men ibland var de höga. Providencia kikar fram på vågtoppen.

Vågorna sköljde över oss emellanåt under bidevindsseglingen mot Colombia. Vi plockade fram den praktiska ”bakväggen” som skydd mot vattnet. Senast den användes var i Skottland, det var ett tag sen. Men den gamla sprayhooden från -89 håller inte längre tätt så det blev till att torka och torka.

Härligt i alla fall när vi lägger oss vid bojen vid Isla Grande på fredag morgon. Efter lite vila tuffade vi i svag vind på söndag morgon de 15 M till Cartagena.

Cartagenas skyskrapor vid vår angöring.

Vi har inte någon internet och vet inte att läget har tuffat till sig med stängning av gränser. Vi hörde rykten om karantän när vi var på Guna Yala. På förmiddagen angör vi Cartagena Bay och blev uppropade av Port Control. De anvisar oss ankring längst inne i viken nära gamla stan, och säjer till flera gånger att vi måste stanna på båten.

I Colombia behöver man som ankommande båt en agent som ska förmedla hela inklareringsproceduren. Vi kontaktar vår agent Maria som vi hade kontakt med i december när vi bestämde att vi skulle lägga upp båten här. Då bokade vi också uppläggning på Ferroalquimar marina den 20/4 och flyg hem den 24/4.

På måndag morgon kommer Maria med ett par läkare för att kolla om vi är friska. Vi klarar testet för på eftermiddagen kommer Maria tillbaka och meddelar att vi ska ligga i karantän i 15 dagar. Det kan vi köpa. Hon säger också att efter karantänen ska vi bli inklarerade och vi ska kunna lägga upp båten.

Vår agent och två läkare med munskydd lämnar oss efter att ha förtöjt bredvid oss en stund och intervjuat oss om vår hälsa. En av läkarna gick noga igenom våra pass och efteråt sköljde han händerna i Cartagenavikens ganska lortiga vatten…

Om vi behöver något så ska vi säga till Maria, och hon fixade sim-kort så vi fick internet. Men annars har vi det mesta.

Vi kom den 15 mars, och från den 16 mars stängde Colombia gränsen. Hade vi kommit en dag senare hade vi inte kommit in. PUH!

Visst blir det lite tråkigt att bara vara i båten. Men vi kör våra rutiner: morgongympa, lång frukost med svensk radio, båtpyssel, läsa, skriva, slöa och så avslutar vi med film.

Providencia kom vi ifrån under seglingen. De har legat kvar söder om Cartagena och när de skulle ta sig in i början av veckan får de inte komma in. Vi hör på radion varje dag att båtar blir uppropade av Port Control och blir nekande inträde.

Armada National har koll på vår ankring. Här var det några från en grannbåt som försökte ta jollen in till stan, men de blev raskt bogserade tillbaka till sin båt.

Vår agent hjälper oss så vi får internet och nu kan vi följa med i alla obehagliga nyheter om Corona men också hålla oss uppdaterade med läget i Colombia. Vi har också fått mejlkontakt med Svenska ambassaden i Bogota, det känns bra att de vet var vi är och att vi kan kontakta dem om det blir något problem.

Restriktioner har införts i Colombia för alla. Sen i fredags till tisdag morgon har det varit allmänt utegångsförbud i Cartagena och ett allmänt upprop om självkarantän i hela landet fram till 13 april börjar. I dag den 23/3 stängs flygplatsen fram till den 22/4. Om det håller ska det funka med vårt flyg som går den 24/4. Men först ska vi bli inklarerade vilket vi hoppas att vi blir. Sen lägga upp båten så fort som möjligt, så vi är standby för flyg. Normalt är tillståndet för båten 1 år. Klart vi funderar på hur läget är om ett år?

I går dog kylen. I dag fick vi i alla fall is som vi lägger i kylen. Och så fick vi telefonnummer till en kylmeck. Turligt nog har kylen krånglat när vi är i närheten av en marina. Tidigare var det fläkten som krånglade och sen strömbrytaren. Nu kan det vara kompressorn.

Visst är vi i en osäker sits och det är riktigt obehagligt i hela världen med Coronaviruset. Vi mår i alla fall bra även om det är mentalt jobbigt med alla besked om Corona.

För vår egen del hoppas vi i alla fall att det löser sig med inklarering, uppläggning av båten och flyget hem.🇨🇴

Responses

1. Hej på er goa vänner!
    Spännande läsning vilken tur ni har haft ändå trots motgångar med bl.a kylen hoppas att tekniker Tobbe kan fixa till den.
    Många kramar från Erik o Marie 🖐⛵⚓

• Tja,
      Kul att ni är med. Och hoppas ni har det bra där hemma trots röran.
      Ja, vi har haft tur med alla grejet, peppar peppar. Men saker går ju sönder. Men ny behövet vi hjälp av en kyltekniker. De har ju sina instrument för aty kolla.
      Hoppas vi ses snart. Kramar till er😍🇨🇴

2. Hej! Tankarna är med er i den sits nu är. Träna på så ser vi farm mot en ”badmintonmatch” när ni kommer hem. Hoppas era planer håller och att ni förblir friska. Här jobbas det än så länge för fullt. Hälsningar Robban