Skrivet av: moanaforgus36 | februari 28, 2020

Panamakanalen och Panama City

En veckas ”semester” från Moana.

Måndag eftermiddag den 17/2 tog vi en taxi från Linton Bay Marina till Shelter Bay Marina för 50 $ för att borda ungdomarna i Hakuna Matata och vara behjälpliga som två av fyra obligatoriska linehandlers på deras färd genom Panamakanalen. Klockan två var det väckning och vi gick ut i mörkret. Lotsen kom ombord från en annan båt när vi kom ut i kanalen.

Lotsen satt hela tiden och hade kontakt med trafikledningen. Han fick besked om att första slussning skulle bli senare. Så vi tuffade en bit och la oss vid en kaj.

När det började ljusna blev dags och gå in i första slussen. I alla slussarna låg vi bredvid en catamaran, så vi hade bara linor till catamaranen.

Vi hann göra kanalen på en dag och innan mörkret var det glada skeppare som ankrade vid Panama city. Ofta tar färden ett par dagar och man får övernatta på boj i Gatun Lake. Slussningarna gick fint utan missöden.

På andra sidan udden låg Christer Breman med sin Oceanis 46 som vi flyttade till efter några dagar hos Hakuna Matata. Riktigt kul att träffa Christer som vi tidigare träffat på Cap Verde och Surinam.

Christer har varit här några månader och han guidade runt oss i Panama City.

Gamla stan var mysig annars får staden mediumbetyg. De hade bra buss och tunnelbana.

De sista dagarna i storstaden avslutade vi med två nätter på hotell med utsikt över kanalen.

Väl tillbaka till båten blev det bussresa en timme till Sabanita för storhandling eftersom vi ska vara i Guna Yala några veckor innan vi seglar till Cartagena i Colombia.

I morgon lördag den 29/2 seglar vi 45 M till Guna Yala, i förhoppningsvis lätt bidevind. Väderprognosen är NNO vind 14-20 knop, våghöjd 1,5-1,9 m och det borde vara medström.

Våra båtgrannar i sin Swan 41 från sextiotalet, Providencia, gick till Guna Yala idag.

 

Hakuna Matata var väl förberedda inför slussningarna med inplastade bildäck som fendrar och fyra ordentliga linor som ska vara 38 m långa (de hade hyrt allt det). Sen höll de på att packa in solpanelen med skydd ifall linor från slusskanterna skulle kastas ner på båten.

 

Vi från Hakuna och svenska båten Major Tom med sina linehandlers åt middag på restaurang kvällen innan avfärd.

 

Vi tuffade ut från Shelter Bay Marina före 03 på morgonen i mörkret till anvisad plats mellan bojar, och en stund senare kom lotsen och hoppade över till oss.

 

Första tre slussarna heter Gatun Locks och ligger precis vid Colón. Slussningen går uppåt och småbåtar slussar inte ensamma utan alltid bakom ett stort fartyg då. Nu skulle vi förtöja bredvid en katamaran som i sin tur förtöjt i en arbetsbåt intill slussväggen.

 

Lite meckande innan alla linor var på plats, sen kokade det omkring oss när vattnet släpptes på. Saltvattnet från havet och sötvattnet från sjön har olika densitet så det blir ordentliga vattenvirvlar i slussen.

 

Slussningen till Gatun Lake gick fint och sen gick vi för motor (förbjudet att segla tyvärr, vi hade fin medvind) ca 30 sjömil till nästa tre slussar ner mot Stilla Havet. Den södra delen av kanalen är en ca sju sjömil grävd kanal, Gaillard Cut.

 

Dags för att slussa ner. Vi förtöjde som tidigare vid en katamaran som förtöjde vid en arbetsbåt, men nu längst fram i slussen, och storbåten la sig bakom oss. Storbåten dras av små lok som går på räls uppe längs slussväggarna. Vår lots Harold var cool.

 

Det var en skön känsla för oss, och förstås speciellt för Cecilia och Andreas när sista slussporten öppnades och vi kunde styra ut i Stilla Havet!

 

Så fick vi gå under Bridge of the Americas som är vid kanalens mynning mot Stilla Havet.

 

Tack Cecilia och Andreas för roliga dagar och lycka till över Stilla Havet!

 

Panama City skyline.

 

Christer guidade oss runt i stan.

 

Det var många Gunakvinnor här och sålde sina hantverk.

 

Den gamla stan var ganska fin och en bit från skyskraporna.

 

Det var karneval i stan också, men efter en dags promenerande orkade vi inte stå i en jättelång kö till säkerhetskontrollen för att bli insläppta på området.

 

En annan grej som Panama är känt för är Panamahatten.

 

Vi lyxade till de sista två dagarna med hotellrum med utsikt över kanalen.

 

Vi åkte buss tillbaka till Moana i Linton Bay Marina. Först var det en finbuss med aircondition, sen är det lite skramligare variant med slitna säten och hög musik som gäller. Men bussarna är fint målade.

 

 


Responses

  1. Vad smidigt och snabbt det gick i kanalen, trodde det var lite bökigare. Känns på något märkligt sätt som att ni fortsätter ”vår resa”. Kanske för att vi en gång ”delade resa”. Spännande!

    • Kanalen var inte svår. Men missar man en tamp kan det bli körigt. Ja och delningen med er var verkligen rolig.👍😍🇵🇦 Nu är vi tillbaka i San Blas efter en skumpig bidevindssegling.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: