Skrivet av: moanaforgus36 | maj 3, 2019

Guadeloupe-Antigua-St Bart-St Martin-Bonaire-Curaçao mars/april 2019

Den 28/2 kastar vi loss från Point-a-Pitre med ny besättning, Staffan och sonen Max. Får en frisk ostan i sidan när vi seglar söderut för att runda SV Guadeloupe. Vinden håller i sig även när vi seglar norrut efter västra sidan. Men sista biten fram till Pte Malendure dog vinden och Volvo Pentan fick puttra.

Provade och fiska men inget napp. Ankrade innan solen gick ner. Max snorklade direkt och sen blev det Blue Marlin till middag.

Ön Pigeon Point som ligger precis utanför är Naturreservat med Cousteau park lockar till snorkling.

Vi tänkte ta färja till ön, men det blev dingen i stället. Tillsammans med mycket turister snorklade vi bland korall och mycket fiskar.

Här träffade vi också Lilla-My (L-28) med Pelle som seglar solo och Xena (X-båt) med Anders och Gun.

Den 2/3 tuffar vi 9 distansminuter till Deshaies. När vi ska ankra strejkar ankarspelet, det bara klickar när vi trycker på kontrollen. Så det blev manuell hantering istället.

När vi promenerar runt i byn kommer Anders från Ladybird joggande i värmen, kul. Vi missade dem när vi gick in i viken.

Nästa dag besökte vi en botanisk trädgård, ett väldigt fint ställe där det också fanns olika papegojor.

På kvällen är vinden svag, strömmen gör att vi snurrar så vi kommer nära en annan båt. Vi ankrar om. Under natten är det kraftig vind så Eva sätter på ankarvakten. Vi snurrar men CQR-ankaret ligger fast.

 

Deshaies, nordvästra Guadeloupe. Här har det spelats in en polisserie som vi inte sett, Mord i Paradiset.

 

Häftigt träd i botaniska trädgården

 

På botaniska trädgården fanns en jätteinhägnad med papegojor som var hur fina som helst.

 

Det fanns matstationer med dricka som vi fick ge dom.

 

Filosofisk stund i kvällssolen över Deshaies.

Antigua 🇦🇬

På morgonen den 4/2 är vinden fortfarande frisk. Efter brödköp kastar vi loss för segling till English Harbour på Antigua🇦🇬43 distans. Vinden är ONO 8 – 12 m/s, så vi får lättbidevind till halvvind. Eva och Max ser en valstjärt klart och tydligt, säger de. Vi glider in i viken och girar styrbord och släpper ankaret utanför en fin beach innan mörkret. Som vanligt är Max snabb i vattnet och snorklar. Självklart avnjuter vi en förtöjningsbers och är nöjda med den vackra viken. På andra sidan viken vid Lord Nelsons gamla näste ligger marinan. I mörkret ser vi de belysta höga masterna. Dagen därpå vandrar vi runt bland De gamla stenhusen som är bevarade sen Nelsons tid. Och i nästa vik, Falmouth ligger det flera riktigt stora yachter. Blir en god middag på hamnkrogen med vy över Falmouthviken. English harbour där vi ligger är mindre och känns trevligare.

Blir några dagar med vandring och slappa på beachen.

Härifrån flyger Max hem till jobb i Sverige. Kul att du ville vara med oss👍

Vi seglar norrut efter Antiguas västra sida till Jolly Harbour. Vi ankrar utanför inloppet till byn och marinan. Ankarspelet strejkar fortfarande. Verkar som 100 amperes automatsäkringen har pajat. I båttillbehörsbutiken hittar vi en ny och efter byte så funkar spelet.

Jolly bjuder på lugn och fin ankring samt fina beacher. Byn är liten.

 

Vi vandrade upp till Shirley Hights för att njuta av utsikten. Här ser man English Harbour närmast, och nästa vik är Falmouth.

 

När gastarna låg på beachen passade vi på med lite samarbetsunderhåll. 😉Solen har käkat på tråden som fönstret i sprayhooden är sytt med.

 

Båtarna i Falmouth var inte bara stora, en del var gigantiska. Fascinerande. De har egen crew som håller efter allt, porttelefon vid landgången, diverse små leksaker som motorbåtar och vattenscootrar i förvaringsutrymmen här och där och allt annat man behöver.

 

Stränderna på Antigua var fantastiska, och vattnet klart och turkost. 🌴😎🌞

St Barth🇫🇷

I Jolly Harbour klarerar vi ut från Antigua den 12/3 och seglar de 75 distansminuterna till St Barth. Halvvind till slör i svag vind, 5 – 7 m/s.

Provar fiskelyckan och snart nappar det, visar sig vara en barracuda. Men vi vill ha godare fisk, så den får gå till havs igen. Men snart blev det napp igen och nu får vi upp en fin guldmakrill som är havets bästa👍. Den räcker till 2 middagar åt oss tre.

I mörkret smyger vi fram efter St Barths västra kust. Innan inloppet till hamnen Gustavia släpper vi ankaret – och nu med ett fungerande spel.

Innan kojning blir det romjulle och förtäring.

Alla tre tycker vi att ön är en höjdare förutom ankringen som är guppig och också långt till dingydock. Det var bättre -85 när vi låg här med Vahine och fick plats vid kajen längst in i viken. Nu är det bara lokala båtar och storyatcherna som får lägga sig där.

Men vi trivs på snäckbechen, puben Selekt med svenska anor, restaurangerna och strövande bland de fina husen som ibland påminner om Sverige. Ön tillhörde Sverige från 1784- 1878 då vi sålde den tillbaka till Frankrike.

Innan vi lämnar ön går vi några distans till norra delen av St Barth och ankrar en natt.

 

Staffan med den infångade Doradon. Filmsnutt på själva fiskandet finns på Facebook.

 

St Barths hör till Frankrike nu, men har en egen flagga. Stadens vapen har de tre svenska kronorna.

 

Gustavia är uppkallat efter svenska kungen och vid de hus som finns kvar från den tiden finns informationsskyltar på svenska. Och franska förstås 😊

 

Varje gata hade kvar sitt svenska namn.

 

En liten pärla, Shell Beach. En strand med bara snäckor istället för sand på gångavstånd från stan. Och klart fint vatten och bra snorkling.

 

Ett vattenhål i stan, anrika Select bar, där svenska spår finns överallt. Kolla runt beställningsluckan.

St Martin

Den 18/3 går vi 25 distans till St Martin som ligger NW om St Barth. Ön St Martin är två länder, den är delad på mitten med den holländska delen i söder och den franska i norr. Vi går till Marigot på den franska sidan eftersom det ska vara billigare och bättre att klarera in där.

Svag slörvind. Sista biten in i stora bukten, Margot Bay på franska sidan får vi motvind, så det blir motor. Vi ser fortfarande spår efter orkanen som svepte över ön i september 2017.

På höjden ligger rester av Fort Louis. På varje ö finns det minnen från striderna som har utkämpats sen 1600-talet för att inta öarna. De var främst mellan England och Frankrike men även Spanien och Holland.

Vår plan var att segla SSO till Newis innan skuttet till Bonaire. Men vinden ligger envist på SO så vi skippar det.

 

Utsikt över Marigot Bay från ruinerna efter Fort Louis

 

Stan är fortfarande märkt efter orkanen Irma som drog över i september 2017.

 

Här såg vi den största leguanen som vi nånsin sett. Han var nog minst två meter lång.

 

Kloka ord på en foodtruck.

Bonaire🇧🇶

Drar upp ankaret den 22/3 och seglar mot Bonaire, 480 distans. Lugna ostliga vindar. Se tidigare inlägg om seglingen.

Efter 3,5 dygn angör vi norra udden i mörker. När vi rundar udden får vi sjölä, men ändå frisk vind. Till slut hittar vi en boj i mörkret. Eftersom de vill bevara korallerna är det ankringsförbud. Runt hela ön är det en korallklack som sträcker sig ca 75 m från land. Turkost kristallklart vatten och mycket fisk.

Fina dykvatten runt hela ön.

Det är en mysig ö med en liten lugn stad. Här träffar vi Phil o Krista igen på Harmonium Cays från Canada och danskarna Karsten och Jeanette i Notorius.

Vi bilar runt ön och hyr även cyklar. Här ser vi för första gången flamingos som lever fritt. Hela tiden kommer det stora crusingbåtar.

 

Staffan hittade sköna viloplatsen.

 

Dags att hissa Bonaires gästflagga. Bonaire är B i ABC-öarna och hör till Holland men är inte med i EU. Valutan är USD.

 

Här ligger Moana på boj vid kanten där den grunda botten övergår i fyrtio meter djup. Man kunde snorkla direkt från båten och se fina fiskar.

 

Färgglada hus på affärsgatan i Kralendijk, huvudstaden på Bonaire. Stan lever upp när kryssningsfartygen kommer, och det är ofta. Då är det marknad och shopping som gäller.

 

Här ett av de mindre kryssningsskeppen.

 

Det fanns exklusiv shopping. De här passar nog inte på en segelbåt…

 

Alltså nummerplåtarna var små konstverk! Och divers paradise som det står var det nog för det var otroligt mycket folk som åkte runt i truckar med all dykutrustning. Parkerade och gick ner till diving spots som låg längs hela västra sidan av ön.

 

😄Här gäller det att se upp!

 

På södra delen av ön utvinner de salt från havet.

 

Slave huts, hus som byggdes åt slavarna som jobbade med saltproduktionen. Slavarna hade sina familjer längre norrut på ön, för långt för att kunna gå hem mer än en gång i veckan.

 

På den torra ön använder man kaktusar till staket.

 

Kaktusstaket även inne i stan

 

På Harmonium lärde vi oss att spela Domino Mexican Train av Phil och Krista. Det var kul!

 

Vi hyrde cyklar med Phil och Krista och stannade vid diving pointen 1000 steps och snorklade.

 

Snorkling vid 1000 steps

 

Parrot fish, de var orädda och många.

Curaçao 🇨🇼

Till Curaçao får vi en toppensegling med spirad genua och focken och storseglet i lä.  Mitt ute på havet får vi se ett fågelstreck, och inte vilka fåglar som helst! Det var ett trettiotal rosa flamingos som flög strax ovanför vattnet i ett rakt streck mot Bonaire. Häftigt!

Första natten ankrar vi i en lugn vik på SV sidan tillsammans med Harmonium Cays.

Dagen därpå slörar vi till marinan som ligger i Willhemstad. För att komma in i viken måste de öppna en svängbro. Vi passerar fina färgglada hus som kantar kanalen.

Här ligger vi vid brygga drygt 2 veckor innan båten tas upp.

Utforskar staden och ön blandat med båtjobb. Mest rengöring och inpackning, eftersom vi ska lägga båten på land här under sommaren.  Ca 30 tkr kostar det för nästan 6 månader. Allt blir nu dyrare, eftersom svenska kronan är låg.

Hit kommer också Ladybird och några nya svenskar som också ska lägga upp båten här.

Den 4 maj flyger vi till Sverige och det känns riktigt kul komma hem.🇸🇪👍

Willemstad delas av en kanal med stadsdelarna Punda, som är äldst, på östra sidan och Ontrabanda på västra sidan. De binds samman med med en pontonbro för gångtrafikanter och en hög motorvägsbro för bilarna. Pontonbron öppnas när man kommer, bara att ropa på VHF kanal 12. Stan finns på UNESCOs världsarvslista. För väldigt länge sen var husen vitkalkade, med den vita färgen förbjöds på grund av att det bländade. Så då målades de i alla de här vackra färgerna som går igen i hela stan. Containerfartyg går i kanalen och en stor arbetshamn ligger innanför.

 

Platsen heter Boka Pistol på nordöstra Curaçao. Här är havet mäktigt.

 

Svenska Roger, soloseglare på Solea, hjälpte oss att reda ut det här med batteriernas koppling 🙏 Tack igen!

 

Konstverk igen. Bilplåtarna på Curaçao med de vackra husen.

 

Förutom många mindre papegojor har vi sett Orange trupial, en orange fågel stor som en liten skata. Den är Venezuelas nationalfågel och finns även på ABC-öarna.

 

Färgstarkt på Curaçao

 

Skönt gäng 😍 Moana, Harmonium Cays och Ladybird lyxar till det

 

Kvällspromenad med Anders och Berit

 

Moana dras upp på land på Curaçao Marina. Proffsiga var dom och lugnt och fint kom hon upp.

 

Först sätts båten på en working yard. Och kul att vi hamnade bredvid Ladybird så vi fick tjoa lite 😄

 

Ritz Hotel. Skönt att bo här när vi jobbar med båten på land. Och gångavstånd 👍

 

Moana sommarfixad och inpackad i bananplantagepressen från La Palma. Den håller än. Hon kommer köras upp till långtidsförvaringen bakom stängsel under nästa vecka. Vi ses i oktober igen!


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: