Skrivet av: moanaforgus36 | januari 29, 2019

Grenadinerna-Saint Vincent-Saint Lucia-Martinique

4 december 2018 CarriacouSandy Island

Innan vi lämnade Tyrrel Bay på Carriacou, som tillhör Grenada, behövde vi klarera ut eftersom vi skulle fortsätta norrut till öar som hör till ett nytt land, Saint Vincent.

Efter nio dagar på mysiga och rofyllda Carriacou rullade vi ut focken för att gå den korta biten till Sandy Island, tre distans. Sandy Island är en långsmal liten sandö med några palmer och i vattnet koraller som bjuder på hyfsad snorkling. Ön är bara 350 m lång och 10 m bred. Tillsammans med sex andra båten gjorde vi fast i moorings och låg en natt. Carriacou ger sjölä.

I frisk vind hissade vi storen med två rev och rullade ut focken och gick på nordlig kurs i den NO vinden. Målet var Petit Saint Vincent. Efter fem distans slog vi, och fick en lätt bidevindsegling till Petit Saint Vincent. På ön finns några sobra resorter och på östra sidan omgärdas ön av korallrev. Vi ankrade en natt i det turkosblåa vattnet.

Union Island

Den 6 december seglade vi rakt norrut till Clifton, storstan på Union Island.

Förtöjde i en mooring bakom revet som gav bra sjölä.

Här klarerade vi in i det nya landet Saint Vincent och blev kvar två nätter. Vi träffade båten Asha med det holländska paret John och Asha som vi inte sett sen La Palma november 2017.

När vi handlade märkte vi att det är lite dyrare här jämfört med Grenada.

Nästa hamn blev Chatham Bay på västra sidan av Union Island. När vi kom in i bukten ankrade vi bredvid franska catamaranen Iroise med Marc och Sylvi som vi träffade första gången i Brasilien. Det är roligt att mötas igen.

Holländska båten Asha kom också hit. På den långa stranden var det några restauranger och på norra sidan koraller där Tobbe snorklade. För första gången såg jag en vattenorm som var brun/beige och 2 m lång. Eva fick titta på sköldpaddor och fiskar från båten eftersom det tyvärr var baduppehåll på grund av infekterade sår på benet. Men de läkte på ett par veckor.

En dag gjorde vi en långvandring runt ön. Träffade en rolig localo, Alex, som hade full koll på både Dolph Lundgren och Eurovision Song Contest 😄Uppe på ett högt berg fick vi en fin vy mot Tobago Cays.

På vår sista kväll kom Allegro 33 Trud med Hans o Pia. De låg bara en natt. Så dagen därpå seglade vi båda vidare till Mayreau.

En man i Chatham Bay fiskade med bara rev och krok från strandkanten.

På Union Island var de otäcka Machinee-träden varningsmärkta.

Mayreau

Vi ankrade i Saline Bay några dagar. Ön är inte stor men mysig, det lilla samhället klättrar uppför berget. En liten affär finns, men det var sparsamt med varor. Turistbåtar och kryssningsfartyg kommer hit på kortare stopp och då blir det en del folk på stranden. Vi lämnade ön en dag före Trud eftersom vi ville besöka det stora hästskoformade revet Tobago Cays.

Pia och Hasse i Trud bjöd på fika och saffransbullar på Lucia.

Man träffar ju så mycket olika folk! På Mayreau hamnade vi i långt samtal med John som är Ombudsman på ön. Han var historielärare och kunde otroligt mycket om Europas historia.

Från utkiksplatsen vid kyrkan på Mayreau ser man öarna och reven vid Tobago Cays.

Rastabar med känsla för detaljer på Mayreau.

Tobago Cays

Vi ankrade en natt i det turkosblå vattnet mellan öarna Petit Rameau och Petit Bateau i sjölä av revet. Genast tog vi jollen till revet för snorkling. För jollen fanns det bojar eftersom ankring är förbjuden vid revet. Vi såg många fiskar och ett par stora rockor.

På kvällen blev det lobstermiddag i strandrestaurangen som har pressenningar som skydd för regnet.

Tobago Cays. Jollen gjorde vi fast i bojar vid revet. Sen var det bara att hoppa i och snorkla.

Mustique

Vi seglade norrut till Mustique och till vår glädje var vinden ostlig och inte så stark. Trud hade kastat loss från Mayrou och där kom de och forsade om oss.

På Mustique betalar man dyrt för en dag på boj och får 2 dagar gratis, som de själva uttrycker det. På ön får vi bara röra oss nära stranden, ”restricted area” runt jul och nyår. Vi får en karta som visar var vi får röra oss, och vänliga vakter har koll om vi rör oss i utkanten av det området. Mick Jagger och alla andra kändisar som har hus på ön ska ha lugn och ro. Självklart besökte vi berömda Basils Bar och tillsammans med Hasse och Pia hade vi en trevlig kväll med dans till skönt band.

Vi var på anrika Basils Bar som låg ett vågskvalp från båten. Här är det levande musik och dans varje onsdag, och gästas av locals, turister och kändisar.

Bequia under jul och nyår

Till Bequia, som är nästa hamn, är det bara några timmars segling i skön medvind. Här firar vi jul o nyår tillsammans med många andra svenska seglare. Det fylliga svensk/karibiska julbordet serveras på restaurang Papas som drivs av en svensk.

Vi träffar också några jänkare o engelsmän som vi vandrar med.

Bequia var pyntat inför jul och nyår.

Nyår firade vi på lokal med Bella Luna och Asha

Ibland regnar det massor och här har de fixat smart vatteninsamling.

3 januari 2019 Saint Vincent

Så bär det av norrut och tanken var att segla förbi själva huvudön Saint Vincent eftersom den har dåligt rykte. Och vi hade ju egentligen klarerat ut för att göra det, men Rolle o Vicky på Bella Luna lockar oss till en väldigt fin vik på västra delen av ön, Cumberland. Vi ankrar ett par nätter där på 12 meters djup och de vänliga locals tar en akterlina in till land för 20 ec. På strandkanten är det bara några få hus och ett par restauranger. Vänliga locals kommer i båt och säljer frukt och grönt.

Här träffar vi också Stellan på Wasa 420 Marina igen, och vi är ett 20-tal båtar i viken. Vi får hjälp av restaurangägaren att fixa en taxiguide och vi åker på snirkliga vägar norrut till ett vattenfall.

Saint Lucia

Nästa land och ö blir Saint Lucia. I frisk bidevindssegling får vi också känna på Atlantvågorna som smiter in mellan öarna. Vi besöker 4 hamnar, först Soufrie för inklareringens skull (det blev inga problem trots att det var några dagar sen vi klarerat ut från Saint Vincent)

Finaste ankringen fick vi vid Petit Piton på södra änden av ön mellan de höga bergen, Pitongerna. Området finns på UNESCOs världsarvslista. Fin snorkling nära ankringen och det blev också vandring till ett vattenfall med varma bassänger. Vattnet värms upp av vulkanen intill.

I Anse la Ray blev det en natts ankring, stan där kändes inte så kul. Men i nästa vik, Marigot Bay som är ett huricanehole ligger vi tre nätter. Gör bland annat en vandring till romdestilleriet Bounty med kanadensarna från båtarna Haven och Harmonium.

I nästa vik, Rodney Bay, blir vi kvar tre nätter. Här är det långt att åka med dingen från ankringen och in till stan. Vi gör en bilfärd runt ön tillsammans med Bella Luna och besöker vulkanen.

Ankring vid Pitonerna och kort jolletur till snorklingen.

Fiffigt dolt elskåp. Och det roliga är att de tagit en bild just från elskåpets plats och satt upp på det.

Marigot Bay, ett hurricane hole omgärdat av mangrove.

Vulkanbesök med Bella Luna. Leran kokade och det luktade ganska illa.

Snyggaste frukt- och grönsaksbåten hittills hittade vi i Rodney Bay.

Martinique

Lämnar Rodney Bay, Saint Lucia, den 15 januari och får en smörsegling i 7-8 m/sek de 23 M till Sainte Anne på den franska ön Martinique. Atlantvågorna är riktigt mjuka. Här ankrar vi bland kanadensare o jenkare som vi lärt känna sen Bequia.

Nu ser vi fram mot den franska goda maten och här blir vi kvar till ca 4 februari.

Vännerna Benke och Carin ska mönstra på den 2 februari.

Martinique i sikte. Mycket sargassotång i havet.

Vandring med kanadensare och jänkare, får symbolisera det sociala livet här med många nya och gamla vänner.

Ett kantrat skepp på stranden verkade ha legat där ett tag

Finns ganska mycket kritiska röster om östra Karibien. Men vi tycker det är riktigt trivsamt. Vacker natur, skönt klimat och vattnet inbjuder till bad och snorkling. Visst är det ibland mycket båtar, men det gör ju bara att vi träffar fler trevliga vänner. Och det finns många vikar där du kan ligga själv om du så önskar. Vänliga ”locals” kommer ibland till båten och vill sälja grönsaker och fisk. För 30 år sen var de mer aggressiva, nu tror jag de har gått på ”charmkurs”.

Responses

1. Tja, Härligt att ta del av era äventyr och berättelser. Bilderna gör det givetvis lättare att förstå och ta in hur ni ”seglande globetrotters” lever livet. Riktigt kul när ni levererar era berättelser.

• Tja Robban, kul o höra och att du är med på resan. Du har ju varit på de här platserna också. Men lokalbefolkningen är inte på samma sätt som för 30 år sen. De snackar gärna även fast man inte köper något. Snart blir det en 5 settare😉Ha det gott👍🇫🇷

2. Roligt att höra såna positiva omdömen om Västindien! Hur mår korallreven?
    Kram Ola

• Tja, morgonmotion och snart frukost här. Kanske har korallerna lit kämpigt. Tycker inte det är lika färgglada och mindre med fisk. Det är inte lika fritt för ankring, mer bojar och det är väl för att skydda botten. Och ni går mot ljusare tider, snart sjösättning.😉🇫🇷

• Ja det är redan ljust och fint tack vare Kung Bore! Har monterat ny VHF med GPS + handenhet i sittbrunn. Blir bra. Pubmöte igår, trevligt. Hälsa känt folk!

• Låter bra. Träffade Think Twice o Glittra här omdagen. Vi går vidare norrut på måndag. 🇫🇷

3. Kul att se att ni har det bra och trivs! Hälsningar från Stefan & Sussi på Argo!

• Tack Argos! Och att ni är med på resan. Vi har haft bra glädje av böckerna vi fic av er.😁 Kommer hem till sommaren. Vore kul och ses och höra era upplevelser om platserna. Hoppas ni också har det bra👍🇫🇷

4. Kul att hänga med på er seglats då man inte har möjlighet att vara närvarande själv🏖 I Stockholm snöar det.

• Härligt att du gör det. Lite lugnare seglingar den här vintern jämfört med tidigare. Hörde att det är busväder hemma.😎👍🇫🇷