Skrivet av: moanaforgus36 | mars 5, 2018

Seglingen Jacare – Iles du Salut

Seglingen från Jacare, Brasilien, till Iles du Salut, Franska Guyana, blev totalt 1379 distans och tog 9,5 dygn, 16/2 – 25/2 2018.

Seglingen gick snabbt tack vare medströmmen på 1-3 knop. Men vi hade inte räknat med att vi skulle få längre perioder av svag vind. Vi körde motor 33 timmar. Antingen seglade vi med genuan eller focken och vindarna bjöd på halvvind eller slör. Enligt strömkartorna fanns det risk för motström utanför Sao Luis och Belem om man inte gick ca 300 M från land. Så vi gick i en båge österut och utanför Sao Luis var vi 280 M från land. Strax norr om ekvatorn fick vi perioder med piskande regn men ingen åska.

Den här seglingssträckan var hittills vår längsta, regnigaste och mest sjösjuka sträcka. Och satellittelefonen gick det plötsligt inte att skicka meddelanden från. (Det är fixat nu, visade sig vara en inställning som råkade blivit ändrat)

Men – man behöver stå ut med regnet för att få se regnbågen 😏, och ankringen vid Iles du Salut var toppenfin. Ön Ile Royal var fin och intressant. Mer bilder från den kommer senare.

Från Jacare kastade vi loss vid sju på morgonen. Göran styrde Moana ut på Rio Paraibo och Atlanten med kurs mot ögruppen Iles du Salut utanför Franska Guyana. 1379 distans.

Kaptenskan blev faktiskt sjösjuk mer eller mindre första 4-5 dygnen. Lätt illamående varvades med ett par sämre dagar. Kapten var också kvalmig första dagen. Det var Göran som klarade sej bäst då. Det var gammal sjö som spökade, inga riktiga dyningar.

Ekvatorn precis passerad! Andra gången för Moana. Och vi är åter på norra halvklotet.

Vi skålade med Neptun som fick en honungsrom vid ekvatorpassagen.

Sömmarna i fallhornet på vår gamla genua från 1989 (bra kvalitet ändå som hållit så länge!) gav upp och seglet ramlade ner på däck. Fallet var kvar i masttoppen, så det blev till att hissa upp Tobbe i masten för att få ner det. Ner med gamla seglet i förpiken och upp med den nya genuan som vi hade med oss. Vi hann alltihop på två timmar innan mörkret föll!

ZZZzZzzZzZzZzZzZzZzZzZzZz man sover skönt när det gungar 😴💤

De sista två seglingsdagarna var väldigt behagliga.

Iles du Salut, Djävulsöarna, i sikte efter 9,5 dygns segling och 1379 distans. Ile Royal i mitten ska vi ankra vid.

Ankaret på plats och franska gästflaggan hissas. Franska Guyana hör till Frankrike. Inte som koloni utan som en del av landet. Plötsligt är vi i Europa fast vi är i Sydamerika.

Responses

1. Gammal sjö kan vara jobbig, det sägs ju att alla blir sjösjuka förr eller senare förutom grisar & psykopater – och ni tillhör ju verkligen ingen av dessa kategorier. Ha det riktigt bra i värmen (vi är förstås inte avundsjuka… 😉

• Kul att ni är med oss! Är ni sugna och komma t på böljan igen?

• Visst är vi sugna, men långresa på egen köl igen får nog vänta – förhoppningsvis kommer vi vara pigga pensionärer (som ni) 🙂