Skrivet av: moanaforgus36 | juli 11, 2014

Stromness – Yttre Hebriderna – Tobermory på ön Mull

Tobermory 2014-07-11

Lördag 5 juli
Vi kastade loss på morgonen för segling från Stromness (Orkney) mot Kinlochbervie, på NV Skottland.
Vinden var svag, men eftersom tidvattenströmmarna vid utfarten genom Hoy Sound är kraftiga är det viktigt att göra passagen när det är som mest gynsamt. Ändå blev det som begodalbana trots att vattnet var spegelblankt. Overfallsen som det kallas kändes av, tidvattnet pressas ihop i sundet.

Vi kryssade ut för motor i vågorna. Väl ute ur sundet blev det lugnt och vi satte kurs mot Cape Wrath för motorsegling. Vi skymtade skottska fastlandet. När vi närmade beryktade hornet Cape Wrat kom det mer vind och vi satte segel. Rundningen runt udden gick bra i det fina vädret. Kinlochbervie var en trygg hamn i en djup vik, fiskehamn sen lång tid tillbaka.

Cape Wrath

På morgonen lockade yttre Hebriderna. Ola o Tourunn som varit där tidigare, föreslog Cromore på norra Hebriderna och vi fick fin segling i den SV vinden. I 20 min lekte delfinerna runt båten. När vi seglade i viken var det som att segla in i fjällandskap. Höga gröna kullar och och labyrinter med vattendrag. Fåren betade. Spridda vita stenhus som talade om att det bodde folk i det karga landskapet.

Vi gjorde tre stopp till, Scalpay, Loch Eport och slutligen Castle Bay på ön Barra. Färden på östra sidan av Hebriderna gjordes i olika väder. Frisk kryss i regn ena dagen och nästa dag i solsken som en fin skärgårdssegling. Men i det kalla vädret krävdes tre byxor o toppluva.

Castle Bay, en liten vacker by med hotell och pubar, bjöd på semifinal i fotboll. Eva tippade rätt i fotbollen, 3-2 till Argentina.

10 juli kastar vi loss för segling 55 sjömil till Tobermory på ön Mull. En gammal fiskeby som på senare år blivit en populär hamn med färgglada hus, pubar och butiker.
Första riktigt varma dagen. Segling i medvind o solsken. Flera gånger såg vi ryggen och fenan på sillval. Anette som gastat på Ilios seglade med oss.

Tjejerna tränar…

…och Tobbe slappar!

På Tobermory blev det förtöjning vid pontonbrygga. Sen kom vi som tur var, ihåg det här med ebb och flod. Efter en koll på Ipadens sjökort konstaterades att där vi förtöjt skulle vi sakna två meter vatten under båten några timmar senare.. 🙂 Inte bra. Så vi flyttade oss till bättre djup. Det var härligt att få spola av båten och oss själva med sötvatten.

Kvällen avslutades med en promenad och besök på en pub där det bjöds på vacker gaelisk körsång.

I morgon lördag styr vi mot Oban och hämtar upp Robban och Amie, som ska gasta med oss ett tag framöver.